Wednesday, December 5, 2012

Anerkjenne hvem å tillit holder deg fra å få brent

Når du starter en ny jobb, som med noe nytt forhold, det er en periode av trust tok. Dine kollegaer trenger å utvikle tillit til deg, som du gjør i dem, hvis din arbeidsrelasjoner skal være effektiv. Denne gjensidighet er avgjørende på arbeidsplassen; men effektiv du er personlig, du vil ikke kunne gjøre jobben din i isolasjon. Hvis du ikke kan stole på dine kolleger for å være der for deg, kan du ende opp store problemer.


Det er ingen formel for å generere tillit. Tillit er fremfor alt en følelse, noe som gradvis utvikler seg gjennom felles erfaringer. Imidlertid kan det være nyttig i å bygge effektive samarbeidsforbindelser, til å nøye vurdere hva slags tillit du trenger i hvem. Du trenger en helt annen type av tillit, for eksempel i en kontorist eller assistent som trengs i en kollega med hvem du arbeider på en kontroversiell ny idé.


Det finnes fire hovedtyper av tillit til å tenke på mens du arbeider med andre:


Get-it-ferdig tillit innebærer å vite at andre vil møte forpliktelser på tid og innenfor budsjett, og varsle deg om eventuelle mulige forsinkelser. Det er spesielt viktig med assistenter, eller med noen som du delegerer aktiviteter. Du kan teste det ved å gjøre små forespørsler og å merke seg hvordan og når folk får dem gjort. Da vil du vite hvem du kan stole på når et avgjørende prosjekt med en ikke-fleksibel fristen kommer sammen. Du kan gi næring et klima av get-it-ferdig tillit ved å gjøre det klart at folk bør komme til deg med noen bekymringer møte frister så snart de har dem.


Ekspertise tillit er om å tro på noens spesialkunnskap eller evne, og det er viktig med noen eksperter som du arbeider. Du må være sikker på at deres råd er lyden og sin kunnskap som er gjeldende. For eksempel når du ansetter en konsulent for å gi råd om et Hong Kong joint venture, bør du sjekke at hans eller hennes erfaring post-dates koloniens overlevering til Kina, eller det vil være av begrenset bruk. Du trenger å vite at eksperter vil gi deg den virkelige scoop og hele scoop når du spør, eller ideelt sett selv før. Du teste kompetanse tillit ved å dobbeltsjekke med andre informasjonen du får til du føler deg helt sikker på noen.


Politisk kunnskapsrike tillit kommer fra å vite at dine kolleger forstår arbeidsplassen normer, og hvordan å spille organisatoriske spillet. Det er bundet til konfidensialitet og skjønn, og er viktig i enhver kollega med hvem du arbeider strategisk. Å være gode på å få ting gjort, eller å være eksperter på sitt felt, er ingen garanti for at kolleger fortjener politisk kunnskapsrike tillit. Kollegaen idédugnad med gode gale ideer kan ikke innser viktigheten av å holde disse lav profil inntil du har varmet opp sjefen din, og kan la noe skli at stopper din planer. Politisk kunnskapsrike tillit bygger gradvis med tiden, idet du legge merke til måten der kolleger oppfører seg i andres selskap.


Strukturelle tillit er nødvendig når du arbeider med noen fra andre steder i firmaet. Ideelt sett, det kommer fra å vite at den andre personen er i stand å sette organisasjonens interesser før hans eller hennes egen, og gi kreditt til andre avdelinger heller tar totale eierskapet. Gitt at ressurser er vanligvis strukket, og at forskjellige avdelinger interesser ofte ikke sammenfaller, er utvikle totale strukturelle tillit kinkig. Imidlertid kan du generere en god arbeider tillit ved å etablere klare rammer på forhånd, snarere enn å ta blind hopper av tro. Hvis du har delt en kommisjon med noen i et annet lag, for eksempel, du må bli enige om prosenten dele før du teamet opp for å nærme seg en kunde.


Enhver anledning for å håndtere andre, men lavmælte, er en sjanse å test deres pålitelighet. Hvis noen bryter din tillit en gang, bør du absolutt være skeptisk til ber hans eller hennes støtte med noe viktig i fremtiden. Det er ikke mye tid og plass i organisatoriske liv for andre sjanser.

No comments:

Post a Comment