Tuesday, October 16, 2012

Hvordan de skal overleve en dårlig ytelse gjennom (og flytte til din drøm karriere)

Spørsmål: "jeg var ikke fornøyd med min siste Medarbeiderevaluering. Bør jeg tvist gjennomgangen? Skrive et brev for meg arkiv? Snakke med en advokat? Eller bare la det gå?"


A. de fleste fagfolk føler du bør tilby noen form for svar. Men om å svare, og måten å svare, avhenger på firmaets kultur, uskrevne meldingen og din egen karrieremål.


1. Vurdere rapporten i lys av selskapets kultur.


I noen kulturer, vil alt annet enn glødende ros vises som negativ. I andre er tøff vurderinger normen.


Sjefen din vil ofte forventes å komme opp med minst ett poeng av konstruktiv kritikk. Tross alt, gå ingen opp på vann. Men hvis du blir angrepet eller urettferdig kritisert, du må utforske videre.


Noen ganger vil du vinne mer poeng ved å ta gjennomgang på strak arm enn ved å kjempe. Men i noen kulturer, én negativ anmeldelse betyr at du må starte jobb-jakt umiddelbart.


2. Beregne sjefen din strategi.


Noen ganger har ytelse rapporten ingenting å gjøre med deg eller din ytelse. Sjefen din kanskje ærlig vil se du forlater firmaet eller sørge for de neste markedsføringen går til noen andre.


Sjefen din kan være en ny leie hvem er fremdeles innlæring firmaets kultur. Hun kan kombinere gode intensjoner med svak implementering.


Eller kanskje sjefen din ønsker å få din oppmerksomhet: han har falt hint og du har ignorert dem. Eller han ønsker å hjelpe du fremgang, men ikke vet hvordan å kommunisere taktfullt.


3. Lytte for uskrevne meldinger.


Har din bedrift har en kategori der en lav poengsum betyr at du er på vei mot katastrofen? Gjør sjefen din prøver å fortelle deg, "Det er en flott anmeldelse!" når du vet noe annet?


Anta at du har fått strålende anmeldelser- og nå du komme slengte med en truckload av kritikk. Kanskje du virkelig ikke et dårlig år. Eller kanskje det er en agenda som du må forstå.


4. Få fakta uten å få defensive.


Spørre sjefen din å forklare hver kritikk.


For eksempel, hvis sjefen din sa prosjektet ble levert sent, få datoer og klokkeslett. Hvis du er kritisert for mellommenneskelige ferdigheter, be om bestemte forekomster.


Men gi sjefen din en sjanse til å redde ansikt.


Alle kan gjøre feil. En overarbeidet, herjet sjefen kan skimp på hennes egen datainnsamling. Du kan si, uten konfrontasjon, "mine poster Vis jeg klarte seks prosjekter, ikke fire. Kan vi gå over dette punktet?"


5. Forsinke svaret ditt.


Be om et nytt møte, forklare rolig at du trenger tid til å tenke. Bruke tid på å samle sikkerhetskopieringsfilen. Vurdere en konsultasjon med en outsider: karriere coach, konsulent, menneskelige ressurser professor-selv en advokat Dersom situasjonen tegningsrettene.


Ikke diskutere rapporten eller din beslutning om å søke hjelp med jevnaldrende. Noen gang.


6. Tilbake opp en innsigelsen med fakta, ikke følelser.


Sett sammen din egen bevis for ytelse. Samle brev av takknemlighet, datoer og klokkeslett for prosjektet er fullført, statistikk som viser hvordan du hjalp selskapet.


Ofte å plassere en innsigelsen brev i en egen fil vil uskadeliggjøre virkningen av en negativ vurdering. Når du har hatt en sterk track record, vil firmaet ignorere en sporadisk negativ, med mindre noen har introducedå en ny agenda.


Sjefen din kan pålegges å gradere på kurven, dvs. tilordne noen ansatte kategorien "lavt" selv om alle gjør stor. Og å være menneske, kan han tilordne disse rangeringer for dem som er minst sannsynlig å snakke opp. En sterk, nøye skrevet innsigelsen vil avklare din styrke av formål.


7. Unngå hoppe til konklusjoner- eller til en ny jobb.


Når kunder spør, "Bør jeg se etter en ny jobb?" mitt svar vil være, "når du arbeider for enhver organisasjon, Hold deg salgbare. Opprettholde nettverket. Identifisere anerkjente rekrutterere og bygge bånd med seg."


Det er sjelden en god idé å dele dine karriereplaner endring med kolleger eller sjefen til du har en skriftlig tilbud i hånden. Og det er sjelden en god idé å godta en Counter-tilbudet fra din nåværende selskapet. (Over halvparten av alle arbeidstakere som godtar en Counter-tilbudet er borte innen seks måneder, en eller annen måte.)


Men hvis firmaet ønsker å sende en melding som "Go Away!", de kan være glad for å gi deg en god referanse som gjenspeiler din virkelige bidrag.

No comments:

Post a Comment