Saturday, April 20, 2013

Noen gang ønsket å være en Acrobat?

En av mine favoritt ting om å være en grunnskole lærer snakker med elevene mine om sine drømmer for hva de vil bli som de vokser. Jeg finner at barn har mest uskyldige og endearing drømmer og ambisjoner. Så hver faller tilbringe jeg et par ettermiddager diskutere forskjellige yrker med elevene mine og bringe fagfolk i flere vanlige felt inn i klasserommet å få barn begeistret for karrierer. Ikke et år går når jeg ikke er overrasket over ambisjonen om minst ett av mine studenter, og denne siste høsten var intet unntak. En av mine søteste studenter, Annie, fortalte stolt meg at hun ønsket å vokse opp og bli akrobat.


Akrobat er en profesjon (hvis det er enda et yrke) som jeg aldri hadde hørt fra elevene mine før. Jeg elsket å sitte ned med Annie og høring hvorfor hun ville være akrobat. Hennes historie ambisjonsnivået inneholdt flere elementer som er felles for nesten alle barnas historier som jeg har møtt i de siste tyve årene. Det var tre hovedgrunner som Annie ville være akrobat da hun vokste opp.


Den første grunnen at Annie ønsket å være en acrobat som voksen var fordi hennes egen mor var faktisk en dyktig gymnist som undervist klasser lokalt og var kjent for å være en leder i trening neste generasjon av gymnists. Annie, ønsket som mange andre unge barn, å være en acrobat fordi hun hadde sett noen betydning i hennes liv med det samme yrket. Jeg finner at alle barn ønsker å etterligne menneskene de elsker mest i livet, og Annie var intet unntak.


Den andre grunnen til at Annie ønsket å være akrobat var rett og slett at hun hadde sett et TV-program eller en film (jeg ikke husker hvilken) med akrobater i den. Det er utrolig hvor mye barn er påvirket av media som de ingest. Dette kan enten være veldig bra eller veldig dårlig basert på hva slags medier de ser. Foreldre og lærere overalt trenger å forstå virkningen at medier har på barn.


Den tredje grunnen at Annie ønsker å være en acrobat er fordi hun er for tiden registrert i gymnastikk klasser, og fordi hun liker dem veldig mye. Det er så enkelt for barn. Hva er de nyter og utmerke seg på for tiden ofte blir fokus for sine ambisjoner for senere i livet.


Så om din barn ønsker å være en acrobat eller ikke, bør du være klar over dype påvirkning av ditt eget liv, ditt barns aktiviteter og påvirkning av medier på barnet ditt.

No comments:

Post a Comment