Tuesday, April 2, 2013

Kjemiteknikk - et overbevisende Argument

Professor: Så...Du er interessert i å studere Chemical Engineering?


Student: Mmmm. Dunno, alle som forurensning og ting er ganske ille.


Professor: Du tror industrien er kilden til de fleste forurensning deretter?


Student: åpenbart.


Professor: Du har gjort forskning på dette?


Student: Hummph. Du trenger ikke å, alle vet det er sant.


Professor: virkelig? Min forskning forteller meg annerledes. Si meg, hva vil du mening når du si forurensning?


Student: Lukter, forgiftet bekker og folk dør.


Professor: Og du tror alt dette kommer ned til den kjemiske industrien?


Student: Ja.


Professor: Hva med alle gasser som kommer fra din kjele hjemme? Hva med gassene som kommer ut av bilen? Hva om alle gasser som kommer ut av kraftstasjonen å produsere strøm for din lys eller Air-condition hjemme? eva med...


Student: Ja, ja, uansett.


Professor: Du fornærme meg ved å plukke et argument, og så nekte å lytte til en motsatt ser. Jeg ønsker ikke du på kurset mitt uansett, flytte sammen og la neste person behage.


Student: Hva mener du, du ønsker ikke meg? Ikke sant?


Professor: Akkurat det, flytte sammen nå.


Student: OK, overbevise meg at folk som kjører disse kjemiske anlegg er alle snille som produserer ingen luftforurensning


Professor: Det var ikke det jeg sa. De produserer forurensning, men mye mindre av det enn de pleide å og mye mindre enn noen kraftverk gjør. Det finnes kontroller på hva gasser de kan frigi i luften, og hvor mye av hver gass. Selskapene har å overvåke sine utslipp og sier regjeringen hvis de slipper for mye.


Student: Svært sannsynlig.


Professor: Regjeringen sende inspektører rundt å sjekke at overvåking er på plass. Disse tjenestemenn foreta uanmeldte besøk, og hvis de finner noen mangler data der hadde bedre være en god forklaring.


Student: Mmmm


Professor: Selskapene er satt fem års mål å redusere sine utslipp under gjeldende nivå. Når de treffer disse mål, selv om de treffer dem etter to år, setter regjeringen dem en annen reduksjon mål som må nås innen en annen fem år


Student: Det er ikke veldig rettferdig.


Professor: Det virker urettferdig til tider, men konstanten drive for reduserte utslipp gjør selskapet investere i forskning og nye prosesser for å redusere mengden av avgasser utgivelser. Det oppmuntrer til selskapet å finne bruksområder for de avfall gasser.


Student: Det høres ganske bra.


Professor: Teknologien flytter på hele tiden. Prosesser bli mer effektiv og forurensning er redusert. Ingen industristandard kan noensinne redusere sin forurensning til null, skjønt.


Student: Hvorfor ikke?


Professor: Det er en lov av avtagende avkastning. Du kan fjerne 90% av utslippene til lave kostnader. Som forlater 10%. Ytterligere 9% kan bli fjernet ved høye kostnader, etterlot 1%. En ekstremt høy kostnad er nødvendig for å fjerne den neste 0,9%, men det er fortsatt 0,1% av det opprinnelige beløpet. Du kan se at fjerning kostnadene øker, men forurensning reduksjon blir mer og mer marginale.


Student: høyre. Så er kjemisk ingeniørfag et godt valg deretter?


Professor: Det avhenger... Du må være god til å løse problemer, for å være i stand til å tenke lateralt. Du må være i stand til å fungere som en del av et team, også.


Student: høyre...


Professor: Du må også være interessert i en karriere i ledelse


Student: He, hvorfor er det?


Professor: Teknologien beveger seg langs fort i dette feltet, og innen ti år fra å få din grad din kunnskap vil være foreldet. Det vil bli nye kandidater som konkurrerer om jobbene som du ville gjort, som har oppdatert kunnskap. De fleste kjemiske ingeniører flytte inn i ledelsen etter ca tolv år i jobben. Deres bakgrunn av engineering er fremdeles nyttig, men de innse at de ikke lenger er i forkant.


Student: Men ledelse kan være en god karriere, kan det ikke?


Professor: Det kan, faktisk. Er du interessert i å finne ut mer deretter?


Student: Definitivt, og takk.

No comments:

Post a Comment