Saturday, November 3, 2012

Når rekrutterer ringer

Rekruttering, beholdt eller beredskap, innebærer (eller bør, uansett) direkte nærmer enkeltpersoner som, basert på deres tittel eller plasseringen, kan godt ha erfaring med å håndtere stillingsbeskrivelse og posisjon som klienten er søker noen. Personer som er nærmet seg, selvfølgelig, er vanligvis for tiden ansatt på en av klientens konkurrenter.


Hvis det enkelt er du, hva ville du gjøre? Hva ville du gjøre når en rekrutterer kaller og kort skisserer en mulighet med en ikke navngitt selskap? Åpenbart hvis du ikke er fornøyd hvor du er og muligheten høres interessant, du kommer til å bite.


Men jeg snakker ikke om scenariet. Jeg snakker om svaret når du er fornøyd der du er. Fordi det er en smart måte å reagere og en ikke-så-smart måte å reagere. Og valgene påvirker din karriere langt mer enn du skulle tro det gjør!


Så det er, du sitter ved skrivebordet arbeider på et viktig prosjekt, når telefonen ringer. Og du plukke den opp. Det er en rekrutterer, som introduserer seg selv, hans firma, og spør hvis du har et minutt. Hva sier du? "Takk for å ringe, men jeg er glad der jeg er." Og henge opp telefonen? FEIL SVAR!


hvorfor? Fordi du bare avskåret deg fra å vite hva beveger seg og rister i din bransje, avskåret som betyr at du bare deg selv fra høre om unadvertised muligheter som potensielt kan utnytte din karriere.


Du har nettopp gjort beslutningen om å begrense dine valgmuligheter. Og hvis du ikke har tilgang til informasjon, du kan ikke foreta en informert beslutning, kan du?


Hva skal du gjøre i stedet? Uansett hvor fornøyd er du med din gjeldende firma, kan du lytte til hva rekrutterer har å si. Har du en langt bedre sjanse for å utnytte din karriere når en rekrutterer ringer deg, i stedet for når (og hvis) du kontakte en rekrutterer.


Det er folk som er virkelig fornøyd med sin nåværende stilling og ikke interessert i øyeblikket å gjøre en endring, uavhengig av opportunity forevist til dem i det øyeblikket. Men du lytte uansett, ikke for å endre, men å utvikle et forhold, og holde deg informert og kontroll for deg når du trenger å endre.


En venn av meg gikk med et selskap som hadde statewide kontorer. Hun begynte i sin selskapets kontor rett ut av college. Gjennom årene har hun fått sin MBA og fortsatte å stige i gradene. TJUEFEM år var hun med dette selskapet... før hun ble permittert for noen måneder siden. Hun hadde ikke sett det komme. Og hun freaked ut.


Hvis du ikke er i kontroll over din karriere, så firmaet er. Corporate omstilling, layoffs og nedbemanning foregår med alarmerende frekvens som selskaper stramme beltet og ser hardt som bidrar, og som ikke er.


Noen ganger er det ikke engang et spørsmål om bidrag. I disse plushy teppebelagte, vinduet kontorer, toppledere og styremedlemmer komfortabelt bestemmer hvis hodene vil rulle og for hvilken grunn. Noen ganger er det bare å fjerne en hel avdeling - og det har ingenting å gjøre med deg, individuelt, i det hele tatt. For eksempel, er det ikke uvanlig for en ny manager eller presidenten å komme inn og bringe sitt eget folk med ham.


Men det kan hende at raskt, og det kan skje med deg.


Vil du har et nettverk å falle tilbake på hvis den gjør? Vil du ha forbindelser som har utviklet med rekrutterere som du kan trykke inn på et øyeblikks varsel? Utvikle den før du trenger den. Tid til å ta kontroll over din karriere er akkurat når du tror det er ikke nødvendig: Når du er lykkelig og suksessrikt hvor du er.

No comments:

Post a Comment