Wednesday, November 14, 2012

Definisjonen av organisasjonskultur

Organisasjonskultur er en type av organisatoriske analyse som antas å være lånt fra innen antropologi. Det ble først beskrevet som en organisasjonsenhet av bekymring i 1979. Senere når kultur og deres relevans organisasjonssystemer har vært saker av akademisk og faglig interesse, er mange bøker og artikler skrevet til å definere og beskrive hva slags organisasjonskultur. Det er imidlertid ingen universelt akseptert definisjon eksisterer som av hittil. Begrepet organisasjonskultur generelt refererer til delte meninger, holdninger og forståelser holdt av en bestemt gruppe eller organisasjon om sine problemer, praksis og mål.


Det organisatoriske medlemmer interaksjonsmønstre, språk, temaene i dagligdags samtale og ritualer av daglige rutine synes å reflektere elementer av organisasjonskultur. Men kultur er mindre bevisste, og den finnes på et dypere nivå. Så langt beskriver ingen "essensen av kultur" seg selv, hvor essensen i kultur er de grunnleggende forutsetningene og oppfatninger som er oppfunnet, oppdaget eller utviklet av alle medlemmer av en gruppe i løpet av coping med sine problemer av eksterne tilpasning og interne integrering. Disse lært senere til de nye medlemmene som den riktige måten å oppfatter, tenker og føler i forhold til disse problemene.


Organisasjonskultur utvikle seg fra de sosiale praksis i organisatoriske medlemmer og, opprettes sosialt realiteter som finnes i medlemmenes sinn så vel som i den formelle reglene, policyer og prosedyrer i organisatoriske strukturer. Kultur er en kontinuerlig prosess av virkeligheten konstruksjonen gir et mønster av forståelse som hjelper organisatoriske medlemmer til å tolke hendelser og gi mening til sitt yrkesaktive liv.


Som fremhevet av Lee og Yu (2004), når en organisasjon er postulert være for å ha en sterk kultur, det er vanligvis definert deles vidt blant ansatte. Godt utviklet kulturelle artefakter som 'ritualer' og 'organisatoriske historier' er anekdoter gitt å illustrere bestemt kulturelle karaktertrekk.


I forskningen av Rashid, Sambasivan og Rahman (2004) imidlertid er organisasjonskultur definert i form av dimensjonene omgjengelighet og solidaritet. Omgjengelighet er definert som omfanget av vennlighet i relasjoner mellom mennesker i en organisasjon. Solidaritet er evnen til folk å forfølge effektivt felles mål for det større gode for organisasjonen uten mye hensyn til innvirkning på enkeltpersoner og relasjonene mellom dem.. Det var fire hovedtyper av bedriftskultur avledet basert på disse to dimensjonene: felles kultur, fragmenterte kultur, nettverk kultur og leiesoldat kultur. I denne rammen er kultur et fellesskap eller måten der folk forholder seg til hverandre.


Begrepet "organisasjon kultur" har blitt definert i litteraturen av mange forfattere, og to eksemplarisk definisjoner er (Park, Ribiere og Schulte, 2004):


1. Rutinemessig måter å gjøre ting som folk akseptere og leve av. Organisasjoner har normer og verdier som har innvirkning på hvordan medlemmene utfører seg. Disse normer kan hindre medlemmer fra å bruke en maksimal innsats eller kan oppmuntre seg å gjøre så.


2. Et mønster av delte grunnleggende forutsetninger at gruppen lært som det løst sine problemer av eksterne tilpasning og interne integrasjon, som hadde jobbet godt nok skal være gyldig, og derfor, for å bli undervist til nye medlemmer som den riktige måten å oppfatter, tenker og føler i forhold til disse problemene.


Kort sagt, kan organisasjonskultur bli mer bare definert som tegnet eller personligheten til en organisasjon. Det er ofte beskrevet som "hvordan ting er gjort i en organisasjon".

No comments:

Post a Comment