Wednesday, November 28, 2012

Kan ikke si nei? Ikke rart du er utbrent!

Utbrenthet---det er blitt litt av en epidemi i dagens arbeidsplass. Men noen ganger har vi bare oss selv å skylde.


Ofte vi overbelaste oss selv med ekstra arbeid, kaste bort store mengder av vår tid og bygge harme mot andre, bare fordi vi ikke vet hvordan å si nei.


En venn klaget en aksjemegler som holder ringer ham regelmessig, selv om han har ingen interesse i å investere. Jeg spurte om han har fortalt mannen han er ikke interessert, og han sier han har. Men en dag jeg var i hans kontor når megleren kalt, og etter mye rulle av hans øyne og hemming og hawing, min venn sa: "Det er bare ikke rett tid for meg å investere akkurat nå", og etter et annet øyeblikk, eller så samtalen avsluttet. Da jeg spurte hvorfor ikke han bare fortelle ham han var ikke interessert, trodde han han hadde!


Det er grader av negativt svar, avhengig av hvordan endelige svaret er. Her er noen forslag:


"La den med meg og jeg vil komme tilbake til deg i morgen." Selv om du er sikker på vil svaret være nei, dette kjøper deg tid til å tenke, og å lage den beste måten å si så. Men gjør ringe dem tilbake neste dag--- og si nei!


"Jeg kan ikke lede møte denne uken, men jeg vil gjerne gjøre neste." Tilbyr et alternativ kan du si nei på en positiv notat. Igjen, ikke si dette hvis du har ingen intensjon om å gjennomføre.


"En $100 bidrag er for mye, men jeg ville være glad for å donere $25." Du har reforhandlet vilkårene som du godtar.


"Nei." Noen ganger er det en hel setning. Selv om du må gjenta det flere ganger som den andre personen prøver å overtale deg, vil til slutt meldingen komme gjennom.


Å lære å si "nei" effektivt er en bestemt kommunikasjons-ferdigheter som kan spare din tid, din energi og din fred i sinnet.

No comments:

Post a Comment