Tuesday, January 22, 2013

Re-oppdage din karriere lidenskap

Føler du noen ganger som du har mistet kontakten med entusiasme og lidenskap som du en gang følte om din karriere?


Husker da du var bare starter ut på din første jobb, eller du var nyutdannet? Du trodde sannsynligvis at noen jobb ville være tilgjengelige for deg; at enhver arbeidsgiver ønsker å ansette deg. Du var spent om potensielle kunder og trodde at du hadde noe fantastisk å dele.


Men nå som du har vært i arbeid-verden for ganske stund, og har hatt en rekke jobber med flere forskjellige selskaper, har du blitt kynisk eller resignert i arbeid-holdningen din? Er du usikker på hvilken retning de skal slå neste?


Som en profesjonell karriere konsulent, har jeg funnet at dette tapet av karriere lidenskap og entusiasme er svært vanlig- og det er en av mine mest problematisk observasjoner.


Hvis du vil løse dette problemet, kom jeg opp med en utrolig enkel tre-del øvelse, som jeg bruker med mine klienter. Det hjelper dem til å forstå hvorfor dette har skjedd med dem, og hvilke skritt de trenger for å ta til gjenoppdage sin karriere lidenskap.


Hvis du tenker, "det er for sent for meg," Jeg ønsker å utfordre deg på denne antakelsen. Tillate meg å vise deg hvordan, ved å utføre en intern evaluering og sluttresultater sanne prioriteringer, du virkelig kan gjenoppdage karrieren til dine drømmer!


Klar til å komme i gang?


Fullføre de følgende setningene uten "over thinking" svarene dine. Du kan vise flere svar for hver av elementene nedenfor. Vær sikker på oppbevare din svar fokuserte bare på karriere/arbeide aspekter av livet ditt:


1. I fritiden er aktiviteter eller hobbyer som jeg liker å gjøre best...


2. Når jeg går til en bokhandel, er section(s) jeg alltid synes å bli trukket til...


3. Mine nærmeste venner arbeider i følgende felt/bedrifter eller yrker...


4. Typene miljøer jeg føler meg mest komfortabel arbeider i er...


5. Min venner/kollegaer/familie har ofte fortalt meg at jeg burde være en...


6. Tingene som har alltid motivert meg mest er...


7. Jeg har ofte blitt rost for mitt arbeid i...


8. Hvis jeg skulle få involvert i frivillig arbeid (gratis), ønsker jeg å arbeide innen...


9. Jeg elsker å...


10. Jeg er lidenskapelig om...


11. Jeg er begeistret...


12. Hva jeg virkelig liker er...


13. Min største bidrag er...


14. Jeg er spesielt god til...


15. Jeg er kjent for...


16. Jeg har en eksepsjonell evne til å...


17. Kolleger ber ofte om min hjelp med...


18. Jeg ville føle seg skuffet, frustrert eller trist hvis jeg ikke kunne gjøre...


På dette punktet, foreslå jeg du gå tilbake og lese nøye gjennom svarene på spørsmålene ovenfor. Se de svarene som du svare på de fire siste spørsmålene nedenfor. Være så grundig og detaljert som mulig med ditt svar:


19. Hva min svarene ovenfor forteller meg om min kjerneverdier, interesser og motiverende mønstre?


20. Hvor i mitt arbeid jeg fortsatt finner ekte energi og entusiasme?


21. Hvilke implikasjoner har disse svarene på min nåværende og fremtidige yrkesvalg?


22. Hva er en ting jeg kan gjøre akkurat nå for å forbedre eller endre min nåværende karriere situasjon?


Svarene på alle disse spørsmålene er viktige av flere grunner. Først, de peker til din naturlige talenter, gaver og ferdigheter.


For det andre, de peker til områder hvor din egen indre tilfredshet vil mest sannsynlig matche din eksterne suksess-profesjonelt, økonomisk og som "hele menneske" som er i stand til å bringe din komplette selv til arbeidet.


Og, til slutt, svarene dine vil markere kritiske områder å fokusere neste karrierevalg-disse områdene der dine talenter og lidenskaper krysser hverandre med markedets etterspørsel!


Nå som du har utført denne kort intern evaluering, spør deg selv dette siste spørsmål: er din nåværende karriere retning på linje med dine sanne gaver, mål og lidenskaper?Hvis ikke, må du huske: det er aldri for sent for å løse problemet-så lenge du har riktig ressurser og støtte!


Så, hvis du var føle resignert eller kynisk i arbeid-holdningen din, jeg oppfordrer deg til å ta ansvar og iverksette tiltak nå. Utnytte ressursene som er tilgjengelige for deg, og forplikte seg til å forbedre din karriere situasjon. Du kan fortsatt gjenoppdage din karriere lidenskap!

No comments:

Post a Comment