Saturday, July 28, 2012

Tre måter Å Jumpstart din IT-karriere

Vi alle sette seg fast i ruts fra tid til annen, og det skjer på jobb også. Du har tenkt å gjøre noe annerledes med din informasjon teknologi karriere, men har bare ikke helt fått på den ennå. Sound kjent?


Du kan foreta 2006 beste år ennå for din IT-karriere. Det finnes flere enkle trinn som du kan bruke til å akselerere din karriere - men du må ta skrittet, ikke bare tenke på det!


Lære noe nytt. En av de største årsakene til du blir lei av en jobb er at du gjør samme hver dag. Hvis du tilfeldigvis elske det du gjør, som er flott, men hvis ikke det er på tide å bryte ut av boksen. Dessuten, lære nye ferdigheter øker verdien til din karriere. Hvis du har gjort server arbeid i lang tid, kan du ta deg tid til å lære noen Cisco-ferdigheter. Hvis du er en Exchange-ekspert, kan du lære noen Linux-ferdigheter.


Få sertifisert. Ikke så veldig mange av oss komme til å jobbe for samme selskap for resten av våre IT-karriere. Den eneste jobb sikkerheten er sikkerheten du gir deg selv, og en av måtene å få at sikkerhet er å legge til profesjonelle sertifiseringer i CVen. Sertifiseringer som MCSE og CCNA får du lagt merke til og hjelp du skiller seg ut fra mengden. Spør deg selv hva din CV ville se ut hvis du ble permittert i dag, og deretter ta tiltak for å forbedre deg selv og din faglige standing.


Være forberedt på å ta ett skritt bakover for å ta flere skritt fremover. Du kan være i en situasjon som jeg var i en stund tilbake da min arbeidsgiver så meg som strengt server fyr. Jeg ønsket å få på Cisco side av ting, men det var denne oppfatningen at jeg var "bare en LAN-guy". Jeg måtte forlate selskapet for å få min skutt. Det var noen kortsiktige økonomiske smerte, men i det lange løp det var best karriere flytter jeg noensinne har gjort.


Folk får typecast i hvert felt. I sin bok "ofte galt, aldri i tvil om", Donny Deutsch skriver om en kandidat til en jobb som ønsket å bli en junior ad executive, men ikke kunne bryte med sin nåværende arbeidsgiver - som var en annonse byrået! Han var typecast i en støtterolle, så han på andre annonse-bedrifter og raskt ble ansatt.


Noen ganger måtte du se utenfor din nåværende situasjon for å opprette en ny situasjon for deg selv. Ikke vær redd for å ta et skritt bakover for å åpne opp nye muligheter for deg selv. Det er en fantastisk karriere der ute venter på deg - hvis du har mot til å gjøre det og ta det.

No comments:

Post a Comment