Saturday, February 16, 2013

Bedre sent så aldri

Når jeg snakker til lærere trenger jeg vanligvis ikke å vente lenge før de begynner å liste sine bekymringer om studenter. Jeg lurer på hva som ville komme toppen av listen over lærernes klager om student oppførsel. Min gjetning er at punktlighet ville komme ganske høy. Det høres ikke for vanskelig på overflaten å insistere på at studenter bør komme tidsnok til sine leksjoner, men i praksis det kan være faktorer som gjør det vanskelig å bryte den lateness vanen.


Ta landet kulturer, for eksempel. Enkelte land, særlig de i Nord-Europa eller Nord-Amerika setter stor pris på punktlighet. For å være sent anses uhøflig, slurvete, selv fornærmende oppførsel. Men i andre land, punktlighet blir verdsatt ikke på samme måte. Tid er sett i en mye mindre rigid måte så å være en sen er helt akseptabelt. Husker jeg deltar på en avtale i sør i Frankrike som jeg var pliktoppfyllende noen minutter for tidlig. Etter at jeg hadde ventet i femten minutter, spurte jeg sekretær hva som var årsaken forsinkelsen. Hun så ganske overrasket og sa at personen jeg så naturligvis ikke meg forventer å ankomme punktvis og forventet at avtalen skal finne sted i ca 30 minutter etter avtalt tid.


Personlige forhold kan også være vanskelig for studenter også. Voksne kommer til kveldskurs, for eksempel måtte finne seg forsinket av arbeid eller hjem forpliktelser. Jeg hadde en gang en student som var ofte sent fordi han måtte ha vanlig nyre-dialyse som ble planlagt å slutte like før sin klasse.


Jeg tror trikset er å veie opp situasjonen og deretter arbeide rundt den. Hvis det er et problem som påvirker bare én eller to studenter, spør dem hva det er som gjør dem sent. Hvis de har vanskelige omstendigheter, så må du forstå. Hvis du mener det vil være umulig å endre sin atferd, tenke ut en strategi for å bruke de ti første minuttene av leksjonen på en måte som vil bety at du ikke skal avbrytes i full flow slutten comers kommer det påvirker mange klassemedlemmer.


Du kan for eksempel tilordne den tiden for lekser gjennomgang. Studenter å arbeide i par, sammenligne sine lekser og sirkulerer blant dem få gir en hjelpende hånd og svare på spørsmål. Når alle har dukket opp til klasse, kan du begynne leksjon riktig. OK, det er en løsning som kan virke defeatist, men du kan ikke endre kulturelle normer, og du må forstå når ting er tøffe for studenter. Og en ting er sikkert. Hvis du diskutere saken med klasse og foreslå denne løsningen, vil så hvis de ikke liker det, de sannsynligvis gjøre en innsats å komme tidsnok. Vinn-vinn, eller hva?

No comments:

Post a Comment