Tuesday, February 26, 2013

Å undervise i Business engelsk?

Mid-karriere krisen? Har du det som trengs for å undervise i engelsk for virksomheten?


Lærere spør ofte meg hvilken retning de kan ta etter noen år med undervisning generell engelsk. Hvis du vil fortsette som en vanlig klasselærer virker som stagnasjon, så valg må gjøres om hvordan å utvikle både faglig og personlig. Som spesialiserer seg på engelsk for virksomheten, kan det være et fruktbart trekk hvis læreren er i stand til å overføre eksisterende ferdigheter til business-sammenheng.


La meg forholde utsiktene først. Undervisning forretningsfolk er anerkjent som en spesialist-feltet og læreren har ofte å være en programmet planlegger og materialer utvikler også, så lønn er generelt høyere. Trening kan foregå i dedikert sentre, ofte bolig, i et firma eller som en spesiell programmet tilbys på en tradisjonell språkskole, men uansett hvor det skjer, læreren vil måtte være i stand til å håndtere mennesker som sponser trening og er dermed ansvarlig overfor et bredere spekter av interessenter. Men ved å delta i næringslivet, trener kan finne mange muligheter til å utvide sitt spekter av opplæring ferdigheter: mellommenneskelige kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon, tverrkulturell kommunikasjon og til slutt konsulentselskap arbeid innen kommunikasjon.


Utsiktene åpnes imidlertid bare til typen lærer som kan tilpasses fra verden av pedagogikk næringslivet. Klientene er vanligvis svært motivert og arbeide i små grupper, eller som individer derav undervisning dynamikken er ganske annerledes. Business folk ønsker ikke å gå tilbake til klasserommet som de allerede har profesjonelle kompetanse de trenger. Det de ønsker er noen som kan hjelpe dem med å kommunisere effektivt i global business verden. Trener trenger å skli inn i rollen som tilrettelegger, arbeide med klienter å forstå deres læringsstiler, å oppdage deres spesifikke behov og umiddelbare mål, og å hjelpe dem å sette oppnåelig mål. Jeg har sett mange en håpefull business engelsk trener falle på dette hinderet. De kan ikke kaste av deres vant teacherly tilnærming.


Så hvem kan bli en vellykket bedrift engelsklærer? Er det sikkert nyttig å ha erfaring i andre felt enn undervisning. Men selv om det er svært nyttig å ha erfaring av andre profesjonelle domener eller kommersielle verden, er det ikke nødvendig. På den annen side, er det nødvendig å være interessert i verden av virksomheten og å forstå hvordan selskaper er strukturert og å bli kjent med terminologi. Vanlig lesning av business sidene av daily press kan hjelpe deg å bygge bevissthet av feltet og den siste utviklingen.


Business engelsk lærer må ha et internasjonalt perspektiv. I håndtering med mange ulike nasjonaliteter, og med klienter som har å operere i feltet stadig mer globaliserte business, må læreren være klar over implikasjonene av tverrkulturell kommunikasjon. Klienter, som må bruke engelsk--som ikke er deres morsmål, for å gjøre forretninger med andre ikke-engelsktalende i et annet land--har flere lag med kulturelle informasjon å håndtere. Først de må du erkjenne at deres egen nasjonale og bedriftskultur er ikke nødvendigvis deles med deres utenlandske kolleger eller selv forstått av dem, og for det andre at ingen kultur er egentlig rett eller galt, bedre eller verre. Læreren kan ha å hjelpe dem med å forstå hva slags tverrkulturelt.


Kvaliteter som trengs av en business engelsklærer er dermed forskjellige på mange måter. De trenger tillit til å spille rollen som instruktør/trener/tilrettelegger med personer som kan oppta senior selskapet posisjoner. De må være tilpasningsdyktige og har ikke rigid ideer om hvordan å gjennomføre opplæring og hva innholdet skal være. Og de må ha en forståelse av hvordan engelsk brukes internasjonalt som et lingua franca blant folk som kanskje aldri møte en innfødt. De trenger dyktighet i å gi tilbakemelding, og må være robust nok å ta tilbakemeldinger seg. Og de trenger å være klar og presis i å beskrive hva de kan tilby kunder og i deres post-training debriefing. Tydelig, derfor, at dette er ikke et felt for noen nye til undervisning - det krever en bestemt løpetid på tilnærming og tillit både personlig og yrkesmessig. Men for lærere kunne gjøre overgangen fra klasserommet til en verden av bedriftens opplæring, er belønninger og prospekter utmerket.

No comments:

Post a Comment