Friday, February 8, 2013

12 Jobb programmet Tips For tekstforfattere

Jeg har nylig annonsert for freelance tekstforfattere til å fungere for virksomheten min copywriting og mottatt noen 200 programmer. Jeg har gjort ganske mye rekruttering i siste, så fra begynnelsen, jeg visste nøyaktig hva slags kompetanse jeg var etter. Jeg visste jeg ville bli oversvømt med programmer, og at søkerne ville komme fra alle slags bakgrunner med varierende grad av copywriting ekspertise. Jeg var veldig bestemt om kravene, og jeg hadde systemer satt opp til å filtrere og kategorisere programmer. Jeg trodde jeg hadde alt dekket. Jeg burde ha visst jeg ikke kunne være så heldig!


Når programmene begynte å rulle, ble jeg målløs. Alle mine beste intensjoner og systemer til tross, søkerne virket innstilt på kjennelse seg ut av påstanden av sende sub-standard programmet e-poster. De var så ille at, til tider jeg følte at jeg var shortlisting basert på kvaliteten på programmet, i stedet for kvaliteten på søkeren.


Denne artikkelen er for noen forfatter - erfaren eller ikke - som planlegger å søke om en copywriting jobb. Det presenterer 12 tips (i viktighetsrekkefølge) om hvordan du søker på en slik måte at du står en sjanse for å gjøre shortlist.


1) Følg instruksjonene
Hvis jobben annonsen inneholder instruksjoner, kan du følge dem. Hvis den inneholder instruksjoner som er merket "Viktig", og som er formatert fet og rød, kan du anta at de er noe viktig, og at det er en grunn for dem. Følg dem! Lese og re-lese annonsen å sørge for at du har fulgt hver instruksjon. Hvis annonsen sier søke via e-post, bruke via e-post! Hvis det står å bruke "Copywriter program" som emnelinjen, kan du bruke "Copywriter Application" som emnelinjen! Hvis det står å besøke et nettsted, gi et sitat, levere tre kopi prøver og inkluderer din CV, gjøre alle av de ting! Hvis du ikke følger instruksjonene enkel, tydelig i en jobb-annonse, vil arbeidsgiver har ingen tro på at du vil være i stand til å følge en kompleks copywriting kort!


2) Mindre er mer
Ikke kast bort arbeidsgivers tiden. Husk at de ansetter en freelance tekstforfatter fordi de trenger noen til å ta på litt av deres arbeidsmengde. De er tid dårlig. Hold din søknad kort 'n' søt. Dette er din sjanse til å vise hva du er i stand til, så ikke falle i fellen ved å bruke store ord og komplekse setninger. Mindre er mer.


3) Vis hvordan du skal hjelpe sin virksomhet
Prøv å se ting fra arbeidsgivers perspektiv. De fleste arbeidsgivere som annonserer for freelancer tekstforfattere er på utkikk etter folk som kan hjelpe dem med å effektivisere sin virksomhet. Arbeidsgivere - spesielt copywriting studios, reklamebyråer og web designbyråer - som vil freelance tekstforfattere prøver å 'productize' copywriting. De ønsker å være i stand til å "slå håndtaket": de ønsker en rimelig freelance tekstforfatter som kan stoles på å levere klient-klar første utkast kopi, med minimal veiledning. De prøver å bygge en tekstforfatter fabrikken linje. Husk dette når du bruker, og prøv å vise hvordan du vil hjelpe dem å oppnå dette målet.


4) Gjøre programmet Scannable
Igjen, husk at arbeidsgiver ikke har mye tid. Så gjøre tekstforfatter programmet enkelt å skanne. Ikke bare skrive en lang tekstblokk. Bruke korte avsnitt, overskrifter og kuler, og fet de viktige bitene.


5) Adresse kravene
Hvis tekstforfatter annonsen viser kravene til jobben, må du løse dem, individuelt. (Men husk, holde det kort 'n' sweet.)


6) Være åpen og ærlig
Ikke oversell yourself; Hvis historien fortalt av prøver og gjenoppta ikke samsvarer med din salget spiel, vil du bli nedsatte. Hvis du ikke har erfaring eller kompetanse til å tilfredsstille en eller flere av kravene, kan du si det. Og ikke lyve om din erfaring eller inkludere prøver du ikke skrev faktisk. Dette kan få deg en jobb, men du kan ikke få betalt for det, og du vil sikkert aldri få en annen. Og husk, copywriting verden er veldig liten; alle vet alle, og advarsler om villedende frilansere reise veldig fort langs grapevine.


7) Gir relevante eksempler
Hvis jobb-annonse ber deg om å gi eksempler på din kopi, kan du gjøre alt i din makt for å finne og levere prøver som er relevante. Annonsen kan angi typen prøver du trenger til å levere, men hvis ikke, ta en titt på arbeidsgivers nettsted, og sende prøver som er relevante for deres viktigste tjenestetilbud. Hvis de gjør det meste web kopi, kan du sende web kopi prøver. Hvis de korte kopi, kan du sende kort kopi prøver. Og hvis du ikke har noen relevante eksempler, prøve å identifisere kjernen-egenskaper som kreves av arbeidsgiver, og sende prøver som er Vis du har disse egenskapene. (f.eks hvis arbeidsgiver gjør det meste online brosjyre-type web-kopi, må du levere prøver som viser din evne til å samtidig fange opp et produkt og et publikum, og kanskje utdanne publikum.)


8) Ikke forvent umiddelbar tilbakemelding
Fordi de fleste jobbannonser tiltrekke hundrevis av programmer, og fordi arbeidsgiver er fremdeles prøver å kjøre sin virksomhet, du kan ikke forvente umiddelbar tilbakemelding på programmet. Ikke send en påminnelse e-post etter en dag eller to dager. Hvis du skal sende en påminnelse, kan du gjøre det etter en uke eller to uker. Og med mindre annonsen sier å ringe, ikke ringe! Telefonsamtaler tar opp mye tid, og dette kan være veldig frustrerende å en opptatt arbeidsgiver som, mest sannsynlig, har nei feedback å gi ennå, likevel.


9) Ikke bruk gebrokkent engelsk
Hvis du søker etter en jobb som en engelsk tekstforfatter, må du ha en solid beherskelse av engelsk. Hvis programmet er skrevet i gebrokkent engelsk, få du vil ikke rolle; du bare kaster bort tiden din og arbeidsgiveren tid.


10) Bevis-leser programmet
Ingenting undergraver en tekstforfatter mer enn feil i staving, tegnsetting, grammatikk og syntaks (han sier som han nervøst skanner sin artikkel!). Betal nær oppmerksomhet på detaljer. Du kan være søker for ganske mange roller, men i hast ikke gjennom programmet; alltid ta deg tid til bevis-lese og stavekontroll. Tips: Selv om det ikke er en viser-disables, prøve å stave arbeidsgivers riktig!


11) Ikke be om arbeidserfaring
Med mindre annonsen spesifikt sier at ulønnet arbeid opplevelse er en mulighet, ikke be om det. Mens det indikerer sikkert stor entusiasme, har de fleste arbeidsgivere rett og slett ikke tid til å være mentor en junior tekstforfatter, selv om de ikke betale forfatteren noe.


12) Ikke spør for en kritikk av skrive
Hvis programmet ikke er vellykket, gjerne spørre hvorfor ikke, men ikke spør arbeidsgiveren kritikk skrive. Forklarer hvorfor skrive er utilstrekkelig er en svært tidkrevende oppgave, og det er ikke ansvaret for en potensiell arbeidsgiver. Hvis du noen gang hatt en sjanse på en samtale-back somewhere ned linjen, er dette den sikreste måten å miste den.


Konklusjon


Du ville bli overrasket over hvor mange freelance tekstforfatter søkere ikke observere de ovenstående retningslinjene. Disse søkere gjør arbeidsgivers jobb ekstremt frustrerende og tidkrevende, og de alle men styre seg selv ut av påstanden. Følger alle de ovennevnte tipsene ved søknad om din neste freelance tekstforfatter-posisjon, og du vil være et veldig stort skritt foran konkurrentene.


Glad for å bruke!

No comments:

Post a Comment