Monday, November 21, 2011

Min identitetskrise

Når vi er unge er det alt så enkelt. Vi vet nøyaktig hva jeg ønsker å "være" når vi vokser opp.


Du vet hva det er: "Jeg ønsker å være en Brannmannen." Jeg ønsker å være en ballerina." "Jeg ønsker å bli en filmstjerne." "Jeg ønsker å være en kjernefysiske fysiker spesialisering i embryonic schisms i stolpe-Menopausal subatomære partikler."


Dette aspektet av vokser opp kom tilbake for å hjemsøke meg nylig når du leser et magasin artikkel av noen jobber i TV som hadde alltid ønsket å bli en kjendis. For å omskrive hennes ord, skjedd"det aldri for meg at jeg kan ha å faktisk gjøre noe."


Vel, her er jeg, en fully-grown voksen. Eller kanskje jeg ikke lenger er fullt vokst – jeg er ikke sikker på hva alder vi starter krympende! Men jeg har en tilståelse å ringe; Jeg visste aldri hva jeg ønsket å "være". Jeg visste bare hva jeg ville gjøre.


Hva jeg ville gjøre var design byer, urbane mellomrom, bussruter. Nei, det er ikke sant. Hva jeg virkelig ønsket å gjøre var design tilordner... men de fleste kart bedriftene ønsker kart designere å ganske enkelt gjenspeiler byens eksisterende design. Geesh, der er kreativitet i som?


Så ble jeg ført villspor forelsket i politikk i stedet. For en stund jobbet jeg som en politisk aide, plotting å bli King of the World. Utrolig, det tok bare fem år for virkeligheten å male min idealistiske uskyld til sagmugg og sende meg på en panisk Søk etter en gjør lobotomy kit. (Jeg fikk aldri å bli konge av verden heller gjorde jeg noen gang finner at gjør lobotomy kit.)


Jeg tilbrakte de neste tiår og-en halvt som forbruker talsmann og korridorpolitiker, gjør medierelasjoner, forholdet til statlige etater og industri kundeforhold--noe som er teknisk verbene som man kan faktisk "gjøre".


På sosiale arrangementer hadde regnskapsførere og advokater det enkelt. "Jeg er en regnskapsfører," sier alt.


Jeg var ikke så heldig.


"Jeg er en forbruker-talsmann," vil jeg si.


"Så hva gjør du?"


"Vel, jeg snakker til media og regjeringen og industrien," Jeg vil forklare.


"Ahaaa... og jeg snakke med tann fairy. Så hva gjør du?"


Nå, jeg har en enda vanskeligere tid når noen spør hva jeg gjøre. Fleste har ingen anelse hva Søkemotoroptimalisering er, som er min hovedpersonen "karriere". Få folk virkelig forstå hva freelance forfatter er, bortsett fra hvis de leser en freelance skribent artikkel i et magasin. Jeg prøve ikke engang å nevne at jeg kjøre tre nettsteder og affiliate markedsføring. Men folk forstår hva det innebærer å være en forfatter.


"Wow, du skrev en bok om lykke? Gratulerer. Så når din neste bok kommer ut?"


Som er når jeg har å forklare hvordan en bok virkelig ikke mate en familie, og hvis jeg tok deg tid til å skrive en ny bok, det ville ta tid borte fra Søkemotoroptimalisering og affiliate markedsføring...


«He, hva er det?»


"Never mind," jeg svare. "Jeg er en stay-at-home far." Som er sant. Folk kan se på meg rare, men minst de forstår meg. Eller så de synes.


Alle som bringer meg tilbake til det spørsmålet jeg svarte aldri da jeg var ung: Hva ønsker jeg å bli når jeg blir voksen? Jeg antar jeg bare måtte vente litt lenger for å finne ut. Som når jeg blir voksen.

No comments:

Post a Comment