Tuesday, November 22, 2011

Oppdag hva du virkelig ønsker å gjøre.

Du gjør hva du virkelig ønsker å gjøre, eller gjorde du bare falle eller vandre inn i jobben du har nå. Som en venn av oss gang sa: "Jeg er en av tjueto leger i vår familie. De eneste i vår familie som ikke er leger er hundene og kattene. Fikk du bestemmer hva du ville gjøre, eller er du en av stadig flere som har arbeidet ble diktert av omstendigheter eller deres foreldre?


Spørsmålet er ikke er hva du gjør og hvem sette deg der men; er du lykkelig? Hvis du ikke gjør hva du virkelig ønsker å gjøre så sjansene er at du er fornøyd, og som påvirker din helse og relasjoner, i tillegg til andre deler av livet ditt.


Som John D Rockefeller III uttalt "veien til lykke ligger i to enkle prinsipper: finne hva som interesserer deg, og du kan godt, og sette hele sjelen inn i den hver bit av energi og ambisjoner og naturlig evne som du har."


Problemet er at selv om vi er klar, dypt nede, av hva vi ønsker å gjøre den harde delen er å sette disse tanker til handling. Faktisk gjør det. Kanskje du er fanget i tankeprosess at sier…; "Vel jeg ikke virkelig endre". Hvordan vil jeg betale boliglån? Hvordan vil jeg betale for skolepenger? Hvordan vil jeg ……..


Eller kanskje din tenkning sier det er bedre djevelen vet du enn den du ikke.


Eller er du tenker godt jeg er heldig virkelig jeg har en vanlig jobb som betaler tilstrekkelig lønn (omtrent) og andre er ikke så heldig som meg?


Uansett hva din historie. Bare stoppe for et øyeblikk, og spør deg selv:


Hva er virkelig driver meg?


Hva gjør meg gjør det jeg gjør?


Sarah, en venn av oss, er 57 år av alder, enkelt, enebarn med ingen foreldre som er levende og ingen barn. I vårt språk er hun på slutten av linjen. En vellykket salgssjef for et internasjonalt selskap. Men hennes verden bare har kollapset. En uke før jul hun var fremstilt avskjedigelse med liten eller ingen advarsel. Hun har gitt sitt liv til industrien hun jobbet i og føles veldig la ned, bitter og skuffet. Tross alt, hadde hun alt arbeidet ut. Avgang skjer på 60, boliglån betales, pensjon fondet vil begynne å betale og deretter hun vil være i stand til å bestemme hva hun ønsker å gjøre i fremtiden.


Men som ikke har skjedd. Hun er tre år kort og trenger arbeid. Hennes første kall til hennes store nettverk av venner og kolleger har resultert i enten, sympati, ikke returnert eller jeg beklager but…you understand…we nød ur hmph yngre mennesker... På den annen side er det de som holdt henne tillit opp ved å invitere henne for et intervju bare å finne ved ankomst, at det var ingen jobb eller ur hmmph vi har funnet noen yngre.


Så Sarah var tvunget til å spørre seg selv: 'Hvor skal jeg gå herfra?'


Hun ikke ønsker å retire….she er for ung for det! Manglende respons fra hennes industri og så kalt venner og nettverk har tvunget henne til å spørre seg selv, "Hva jeg virkelig vil gjøre?"
Hvis jeg ikke kan fortsette vane og bo i bransjen, 'hva jeg virkelig vil gjøre?"


Hun begynte å spørre seg selv;


Hva virkelig gir meg?


Hva gjorde meg gjøre det jeg gjorde?


Hva gjorde jeg elsker mest om jobben?


Hun hadde gradvis å erkjenne at de fleste av hennes yrkesliv hadde blitt drevet av frykt. Frykt for ikke å kunne betale boliglån.
Frykt for å komme inn i gjeld.
Frykt for å mislykkes credit check.
Frykt for å være en fiasko.
Frykt for å måtte være på sin egen.


Imidlertid innså hun også at det hadde drevet henne å bo i hennes bransjen hele sitt liv var Kjærligheten som hun hadde for å sette grupper av mennesker sammen. Kjærligheten til å utvikle mennesker som følte de ikke kunne oppnå. Kjærligheten til å være en barnepike, sykepleier, coach, rådgiver etc å unge og utvikle salgsteam. Få glede hun fikk ut av omsorg for andre, styring dem, overtale dem. Det var nesten at årene hennes salgsteam hadde blitt hennes familie og hun likte som. Hva er mer hun fant at hennes største glede hadde kommet fra snu rundt skrantende, lite kjente eller mislykket produkter.


Nå begynte hun å arbeide med en ny styrke. I stedet for å være en gammel eller alderen, offeret, med liten eller ingen håp om å få arbeid. Hun begynte å skanne annonsene og skrive om hennes CV som en omsorgsfull, coach, som elsket å utvikle og voksende salgsteam av unge mennesker. Noen som kan være grunnlag for å introdusere iver og gnisten til gamle, sliten og lite kjent produkter.


Vi har ikke en lykkelig slutt på historien ennå, men Sarah hadde tre intervjuer forrige uke og ett selskap har kalt til å se henne igjen som de er interessert i hva hun kan ha å tilby dem. Vi er alle holder våre fingrene krysset.


Og Sarah? Hun har en ny vår i hennes trinn. Troen på at hun har oppdaget hva hun virkelig ønsker å gjøre. Hun er stadig fokusert på positivt. Vi har ingen tvil om at hun får det hun ønsker.


Moralske av historien. Svaret er alltid inne i deg selv. Svaret er i dine tanker. Se dypt inne selv. Spør deg selv; Hva virkelig gir meg? Hva dypt ned er årsaken til at jeg er på planeten. Ikke lure deg: bo med spørsmål.. Du vet når du synes det er fordi hele kroppen føles: Ja jeg har det rette svaret. Deretter: Bare godta den, endre dine tanker og tro på deg selv. Og se på livet endre.


På andre siden, som Beth Mende Conny nevnt, "Hvis du ikke ta kontroll over livet ditt, ikke klag dersom andre gjør."


Julie og Graham

No comments:

Post a Comment