Sunday, November 20, 2011

MaScian: Det er som jeg er

Jeg er en MaScian fordi jeg er skjebnebestemt til å være en. Utdanning for meg var å ha gode karakterer. Det var alt som mattered til meg. Det har aldri skjedd for meg at min visjon av en god utdannelse var i ferd med å endre.


St. Paul School Makati tilbyr ikke videregående utdanning da, så jeg hadde noe annet valg enn å finne en annen skole. Manila Science var først og sist på min liste over potensielle videregående skoler. Skje screenings og intervjuet ble faktisk situasjon gjøre eller dø. Jeg har aldri sendt en annen søknadsskjema annet enn en for MaSci. Jeg hadde et mål, og det var å studere og å oppgradere på en av, hvis ikke bare beste high school i landet, Manila Science High School.


Første gang jeg skrev inn porten til MaSci, jeg følte meg som en nobody. Rustne porten til Masci viser ikke noen tegn til velkommen. Elevene vente utenfor kjente hverandre, og jeg følte alene. Drukning i midten av ingensteds, tenkte jeg at studenter foran meg har hjerner som er større enn sine organer. Bordner-bygningen ikke ser ut som om det var bidrar for læring. Main bygningen ser ikke noe bedre. Bare struktur contradicting dreading atmosfæren var delvis ferdig Maceda bygningen. Jeg var en lass som bruker mascian-kleskode men blottet for ånd Mascian. Jeg var en ingen med potensialer venter på å bli honed. En ny jente i en helt ny verden. Jeg pustet løfte at en dag, jeg ville være verdig til å bli kalt en Mascian.


Jeg måtte starte fra grunnen av, og det var som om alle mine tidligere prestasjoner ble kassert. Min fremtid var uklart men lovende. Jeg husker jeg har alltid ønsket å utmerke seg, men ikke hadde nok besluttsomhet. Klandre den unge skole jente i meg for det. For alt var ganske nytt for meg, var jeg teste vannet. Så igjen var utfordringen for meg, for oss (satsvise 05). Jeg visste at hvis jeg vil overleve, men gjør det bra på skolen ga meg tillit til at jeg veldig nødvendig. Det var et spørsmål om å få druknet i pool av fortreffelighet eller å kunne godta alle utfordringer og å nå toppen av fortreffelighet og suksess. Det var ikke nødvendigvis en sak av hjernen, men av disiplin, hardt arbeid og besluttsomhet. MaSci har vist seg lenge siden som sin verdig sin identitet av fortreffelighet og nå sin tid for meg å bevise meg verdig til å bli en Mascian.


For de siste tre årene jeg har vært å holde på å tanken at jeg ikke kanskje har gitt mitt beste, men jeg gjør bra nok (som er den verste feiltakelsen jeg noensinne gjorde). Faktisk, jeg har gjort alt som ble bedt om, og hadde karakterer over bestått merket, men det syntes at vi, elevene ikke kan oppfylle forventningene til våre alma saken. Ærlig, det var tider da vi faltered og vi har bidratt til wavering tradisjon av fortreffelighet men jeg godt tro at i våre egne måter hadde vi også reist banneret av mascians opp høy.


Selv om det kan virke at tradisjonen med excellence er ingenting for oss, vet jeg at dypt inne i vårt hjerte vi har alltid blitt fanget opp med å være i stand til å leve av en blå-blooded Mascian. Vi vet hva som forventes av oss, men vi mislykkes i å møte dem ikke fordi vi mangler talent, men fordi vi mangler besluttsomhet. Men det betyr ikke at vi ikke er exerting innsats.


Som jeg sakte regnet mine siste dager i Masci, ønsker jeg å rette alle feilene jeg begått i fortiden og lære ting jeg burde vite. Jeg ønsker å føle seg for siste gang gleden og smerten av å være en MaScian. Jeg vil fortsette å gjøre mitt beste, og det ble spurt meg ikke bare fordi jeg trengte til, men også fordi jeg ønsket å.


Å være en Mascian er både en velsignelse og en forbannelse. En velsignelse fordi du får den beste utdannelsen, men på samme tid en forbannelse fordi mye som forventes av deg. Men vet du hva? Det viste seg for å være mer av en velsignelse enn en forbannelse. I belive at som blomster saktere blomstrende, vil vi, min batchmates og jeg, på tiden som vi kommer til mars på den røde løperen, på den dag når vi kommer til å høste alle fruktene av våre fire års opphold Masci, være dyktig enkeltpersoner med honed potensialer og sterk vilje til å lykkes. Jeg tror at når tiden kommer for oss å kle kleskode Mascian, vi ville ikke bli blottet for ånd Mascian og finne oss sliter med å nå lengst stjernene. Og som vi reise gjennom dette såkalte livet og få ut til den "virkelige" verden vi vil bevise oss MaScians av blod og av dyd.

No comments:

Post a Comment